НОВОТО ПОКОЛЕНИЕ – МЕЖДУ ДИГИТАЛНИЯ СВЯТ И ИГРИТЕ НА ДВОРА
Събитието бе насочено към малкия и среден бизнес в сферата на услугите след коронавируса – COBIZ-20: Business after the world pandemic. Тя бе организирана от URBO и Joker Media Rental, за да стартира дебат за икономическите и финансови предизвикателства и възможности в следващите месеци.
Ивелина Атанасова – Генчев допълни, че едно от основните задължения на родителите и учителите е да възпитават и да научат децата как технологиите да им бъдат полезни, да им служат. Същевременно обаче инициаторът и основател на Фондацията DigitalKidZ подчерта, че все още много учители трябва да повишат своята дигитална и медиина грамотност, за да дадат на децата, онова от което се нуждаят. И макар неочаквано COVID-19 принуди всички да влязат в бързи стъпки в дигиталния свят.
Дарин Маджаров от УЧА.СЕ обясни, че негови екипи работят с над 120 учители, като ги обучават на новите умения.
„Имаме специален екип, който обикаля из страната и обучава учители – обучили сме над 1000 учители как да преподават ефективно знанията в час. Целта е да достигнем до огромна част от българските учители“, посочи той.
Според София Йорданова от GREEN APPLE огромна роля за липсата на дигитални умения у учителите играят университетите. „Т.е. ти за да станеш учител, отиваш в университет и там трябва да те научат на това. А те са точно копие на гимназията – седиш на един стол пред учителя. На мен ми се е случвало преподавател в университета да отвори това, което сам е писал, и започва диктовка. После ти отиваш в училище и правиш същото“, обясни Йорданова.
Светлин Наков от СофтУни е категоричен, че трябва да направим системата малко по-близка до реалния живот. „Не всеки предприемач вероятно не е учил маркетинг, но той намира начин. Ако ние стимулираме учителите да намират начин, те ще го правят. И това се случва в частните училища. Това е една промяна на мисленето, която лека-полека идва. Младите учители, които ще дойдат със смяната на поколенията, внасят модернизация – това да шернеш или да напишеш съчинени в онлайн формат не е забранено. Учителите не трябва да ги подценяваме – много добре си се справят“, коментира той.
Иван Господинов от „Образование без раници“ подчерта, че малко по малко матурата започва да изисква все повече и повече меки умения и от страна на учениците. „Да речем тази година 30% от въпросите са изисквали точно тези умения. Чисто и просто наистина трябва изпитът, който е на изхода на образователната система, да отразява тези умения и учителите ще се насочат към преподаването им. Мисля, че МОН и регионалните инспекторати могат да имат много по-активна роля. В Шотландия например всички учители са били снабдени с дебела книга, в която се обяснява всяко едно ново умение. Така че такъв тип материали със сигурност могат да помогнат“, обясни Господинов.