Колкото повече се говори за технологии, толкова повече нараства страхът на хората да не бъдат заменени, но в действителност иновациите, новите приложения и машините влизат в действие, за да помагат, а не да отстраняват.
Чатботът, например, е една от тенденциите, които превземат интернет, а неговото приложение започва от консултант на онлайн страници на някои магазини до фризьорски салони и клиники, които използват технологията за записване на часове. Какво всъщност представлява чатботът? Той е компютърна програма, която отговаря автоматично на запитвания, създавайки усещането за разговор с истински човек като диалогът може да бъде осъществен чрез текст, аудио, изображения и дори емотикони.
В глобален план чатботите са използвани доста умело в образованието като моментните съобщения намират приложение в улесняването на учебния процес. На програмата могат да се прехвърлят някои постоянно повтарящи се задачи, което би дало на учителите повече време да се съсредоточат върху начина, по който преподават и отношението им към учениците.
Една от възможностите на технологията включва по – интересно представяне на учебния материал чрез видео, аудио и малки текстове, които да бъдат изпращани на учениците през чатбот. По този начин децата освен за развлечение ще могат да използват устройствата си за придобиване на нови знания по един не толкова стриктен начин като в класната стая.
Освен това през чатбот могат да бъдат пускани тестове, които да проверят знанията на учениците. Такава система вече функционира като задава въпрос и в зависимост от отговора на ученика му изпраща съобщението „верен отговор“ или „грешен отговор“. Ако учителят реши, че този тест трябва да бъде оценен, може да се направи и алгоритъм, който да дава точки и в края на теста да изпрати оценка.
Важно е да се отбележи, че нашата образователна система все още не е готова за толкова големи промени. Именно за това чатботът в този случай, може да бъда използван и за по – леки задачи като отговарянето на въпроси. По този начин дори през нощта учениците ще могат да получават информация за домашни и тестове. Алгоритъмът може да отговаря на въпроси като “Какво е домашното“, „Кога е крайният срок“, „Какви са темите за есето“, „Кога ще бъда теста“, „Ще има ли отворени въпроси“ и всякакви подобни, които могат да възникнат по време на учебната година. По този начин децата ще бъдат стимулирани да използват устройствата си разумно, а учителите ще могат да вършат по – значими задачи от отговарянето на въпроси, за които се е говорило вече многократно.
Добрата новина е, че за създаването на чатбот вече не са необходими знания за програмиране, защото има платформи, които предлагат безплатни алгоритми, които се нуждаят само от персонализиране преди да влязат в употреба.
В дигиталната ера, учителите имат нужда да приспособяват методите си към последните тенденции и интересите на учениците. Това е един от малкото начини, чрез които да се въведе приятна атмосфера в класната стая и да се повиши ангажираността към предметите, а последните технологии биха сближили учителите и учениците и превърнали часовете в по – динамични и интересни.