Ивелина Атанасова, майката на „Дигиталните деца“ е млада варненка с успешна кариера влага време, пари и страст за технологично възпитание на родителите. Преди година печели конкурс за жена – предприемач на годината. Включена е и в класацията на 40-те най-вдъхновяващи българи под 40-годишна възраст. Кариерата си е градила тук. В България е завършила и образованието си. Убедена е, че успешната реализация е възможна навсякъде.

За себе си Ивелина Атанасова разказва, че започнала да работи от 15-годишна. След като влязла в езикова гимназия, преценила, че за да усвои добре чуждия език, има нужда от жив контакт с чужденци. Започнала работа в сферата на туризма и останала там 8 години.

„Бяха едни от най-ценните в живота ми – казва тя, – защото ме научиха преди всичко на дисциплина, дадоха ми богата финансова грамотност и продажбени умения, срещнаха ме с различни култури. Страхотен опит. Освен това придобих самочувствие, защото си изкарвах сама парите.“

Висшето си образование завършва в Свищов – бакалавърска степен по международни икономически отношения и магистратура по корпоративно приложен маркетинг. Завършила е задочно, когато започнала да следва, вече се занимавала с маркетинг в туризма. След дипломирането преподава маркетинг като хоноруван асистент в Икономическия университет във Варна. Създава свой блог, след това и онлайн медия, често я канят за лектор на различни форуми, свързани с маркетинг и бизнес развитие. Подкрепяла е различни обществени каузи, например за кърменето и естественото отглеждане на децата до 3-годишна възраст. Има син Мартин.

DigitalKidZ III NDK (1354)

Нейната онлайн медия е за дигиталните технологии, комуникации и бизнес. Ивелина е създала и своя агенция за стратегически маркетинг и бизнес развитие. А най-новият й проект, наречен „Дигитални деца“, е в сферата на социалното предприемачество. Тя и екипът й го възприемат като кауза и влагат душа и сърце в него.

Инициативата „Дигитални деца“ организирала и стартирала на 1 ноември м.г. от Варна, макар че събитието се провежда в София. Оттогава „Дигитални деца“ има три издания, последното – на 07 ноември. Всяко издание е във вид на научно-практическа конференция, с участието на авторитетни експерти, родители и деца. Предмет на дискусиите са дигиталните технологии в живота на детето.

Ивелина е пристрастена към темата по две причини – всеотдайна майка е, а професията й е на маркетолог именно в сферата на технологиите.

„За мен, казва тя, е много важно да умея да прогнозирам какво ще се случва на пазара след години. Вълнува ме статистиката, че днес над 80% от децата ползват интернет, но също така потребяват и забранено за тях съдържание. От една страна това означава, че посланията на брандовете трябва да обхванат аудитория, която все още не е трудоспособна, но е потенциален клиент. От друга страна, като майка на син, си дадох сметка, че ако не го запозная с възможностите и с клопките на дигиталната технология, той ще бъде изложен на големи предизвикателства и опасности.“

В сайта на инициативата, която Ивелина осъществява,  наименованието „Дигитални деца“ е изписано на английски, но със Z накрая – Digital KidZ. Намекът е, че става дума за т.нар. поколение Зет, за децата, родени след 1990-91 г. Те са част от технологичния свят, от технологичната революция. Ивелина е убедена, че са различни от предните поколения и иска да обясни това на родителите.

„Много често ние, възрастните, си мислим, че всичко знаем – разсъждава тя, – и се опитваме да поставим децата в нашия ред на мисли и възприятия, да ги вкараме в нашата кутийка. Но те не обичат да влизат в кутийки. Не защото са лоши, а защото живеят в информационно наситен свят. Целият информационен поток, в който те се раждат и живеят от съвсем мънички, ги прави различни, за тях е невъзможно да влязат в кутийка.“

Според Ивелина родителите не си дават ясна сметка какво прави съвременните деца различни. Една от мисиите на „Дигитални деца“ е да им се обясни точно това.

„Вместо да крещим на децата си – казва тя, – а те да не ни чуват, нека се опитаме да ги разберем и да общуваме с тях на един език. Втората ни задача е да ги подготвим за случващото се в интернет.“

Категорична е, че е абсолютно безотговорно да купиш смартфон на детето си и да му пъхнеш в ръцете цялата информация на света, а да не му кажеш на какви опасности може да се натъкне. Вярно, много се говори в публичното пространство за заплахите, които дебнат в глобалната мрежа, но на повечето родители изобщо не им е ясно как да защитят детето си, категорична е Атанасова. Затова в рамките на „Дигитални деца“ организират творчески работилници, за да обяснят и покажат на хората как всъщност да помогнат на децата да се справят с технологиите и как, вместо да се подлагат на риск, да развиват с тяхна помощ определени умения.

Няма как в рамките на една конференция да изчерпиш толкова обширна тема, връща се към своята дигитална инициатива Атанасова. Затова организират конференциите два пъти годишно, а в рамките на творческите работилници позволяват на децата да преживеят това, на което учат възрастните. Дават им възможност да играят с мама и татко игри, успяват да ги насърчат и да им покажат, че могат да използват интернет, за да създават собствени проекти.

Истината е, че възрастните не знаят как да провокират децата си да използват дигиталните технологии, а не да бъдат само пасивни потребители. Повечето родители, споделя наблюденията си Ивелина Атанасова, чакат да възникне проблем, за да потърсят решение. Но ако ти не възпитаваш у детето си правилно отношение към технологиите и интернет, то е само въпрос на време да се сблъскаш с хиперактивност, агресия в социалните мрежи и в училище, липса на комуникационни умения.

„Защо е нужно да го причиняваш на себе и на детето си, след като ние ти даваме работеща формула как технологиите да станат част от възпитателния процес и да не се стига до проблем!“, възкликва маркетологът.

Всяка конференция – досега от „Дигитални деца“ са провели общо три, четвъртата предстои в началото на март, се провежда винаги в събота, трае от 10 до 17 ч. За лектори се канят едни от най-добрите експерти, които работят по проблемите на децата в интернет и използването на технологиите за образователни цели. Тях родителите няма къде другаде да чуят и да срещнат очи в очи. А за да не заприличат конференциите на безкрайна говорилня, успоредно с лекциите вървят и творчески работилници – организацията на събитието предполага цялото семейство да присъства заедно с децата.

Ивелина е оптимист за бъдещето на инициативата – последния път конференцията са посетили 250 възрастни и около 150 деца. Тенденцията засега е интересът да нараства всеки следващ път, хвали се Атанасова.

Автор на материала е Вера Дачева, а пълният текст може да бъде прочетен във в. „Всичко за семейството“, бр. 48, 1-6 декември 2015

DigitalKidZ III NDK (1098)

Съвети за Z-родители

Първото, което трябва да направите е да осъзнаете, че технологиите не са за малко тук. Животът става все по-технологично ориентиран, затова ви препоръчвам в много кратки срокове да попълните своите не-знания за технологиите.

Технологиите трябва да се възпитават. По същия начин, по който възпитавате децата да не пипат горещо, защото ще се наранят, трябва да подходите и към технологиите. Те са като нож – детето не бива да го използва преди определена възраст. То трябва психологически да узрее, за да прави разлика между фикция и реалност, преди да влезе в интернет.

Учете го, че технологиите могат да бъдат много добри, но и много лоши. Но те са част от нашия свят и трябва да знаем как да ги използваме, а не да ги забраняваме или игнорираме. Защото те могат да помогнат на децата да получат знания, да водят богат социален живот, да развиват своите дарби и умения, от крехка възраст да създават собствени проекти и продукти, даже да печелят пари.