Еволюцията на технологиите достигна равнище, в което всичко в живота ни се намира на един клик разстояние – онлайн пазаруване, обучение, работа и забавление – всичко може да бъде открито бързо, лесно и приятно, докато се наслаждаваме на комфорта на домовете си или докато пътуваме. Разбира се всичко има своята цена – технологиите повлияват не само ежедневието и живота ни, но и този на децата ни.

Кои са 5-те най-разпространени мита за децата и технологиите и как да се справим с тях?

Мит 1: Технологиите нарушават съня на децата

Проучванията показват, че проблеми със съня имат деца с твърде натоварана програма и наситено с активности ежедневие – купища домашни и допълнителни образоватлени занимания, спортни занимания след училище и театрални постановки в почивните дни са само част от ангажиментите, които съпътстват дневния график на много деца. В допълнение с гледането на телевизия вечер, статистически около 3 часа на ден, и получаваме перфектната рецепта за “смущения в съня.”

Специалистите съветват родителите да се погрижат за ефективната почивка на децата си и да прекарват повече време заедно навън – разходка в парка или игра на детската площадка след училище е удачен вариант по това време на годината – слънчевите лъчи спомагат за по-спокойния и добър сън.

Мит 2: Технологиите нарушават комуникацията у дома

Гледането на телевизия и работата на компютър у дома неминуемо повлиява комуникацията в негативен аспект. Специалистите препоръчват семейството да прекарва повече време заедно в общи занимания и да организира веднъж седмично семейна кино-вечер или турнир с децата на любимите им видео игри. Така ще имат възможността да бъдат по-близо до тях и да научат повече за нещата, които истински ги вълнуват и интересите им.

Мит 3: Технологиите за виновни за ниския успех в училище

Много родители се опасяват, че дългото време, което децата прекарват пред компютъра повлиява успеха им в училище, защото предизвиква дефицит на вниманието у “дигиталните деца”. Общоприето е също така схващането, че децата днес не обичат да четат книги.

Всъщност изследванията на немската фондация за насърчаване на четенето Stiftung Lesen показват, че децата са позитивно настроени към електронните книги и са далеч по-склонни да “посегнат” към издание, което има електронна версия, спрямо хартиеното копие. Според изследване на Scolastic and Harrison, 80% от децата, които четат електронни книги приемат с охота и хартиените издания.

Мит 4: Технологиите повлияват физическата активност

Времето, прекарано с дигиталните устройства в ръка често се свързва с намалено време за физическа активност и спорт, както и с нарастването на риска децата да се пристрастят към устройствата си и дигиталните развлечения.

Педиатрите порепоръчват на родителите да лимитират – не да забраняват –прекараното време пред екрана на компютъра и телевизора и да насърчат децата си да спортуват, като ги запишат на извънкласни занимания или им предложат различни алтернативи за активно използване на технологиите, които развиват креативността им и са полезни за образованието.

В интернет могат да бъдат открити различни онлайн видеа, които обясняват основите на всеки спорт, който би заинтересувал децата, а Wii забавленията могат да превърнат хола в спортна площадка. Google Maps се превъръща в безценен помощник за тези, които обичат да тичат, а музикалните файлове в iPod-a правят всяка разходка навън по-забавна. Винаги има начин светът на технологиите да стане част от реалния живот на децата по един забавен и допълващ го начин, а не в ущърб.

Мит 5: Технологиите “заплашват” психиката на децата

Твърде много секс и насилие, алкохол, непристойно поведение, вулгаризми и наркотици – така можем да опишем 2/3 от излъчваното съдържание по телевизията, свидетели на което стават деца в незряла възраст. Рекламите от друга страна насърчават активно консуматорското поведение и покупките на вредни или т.нар. “джънк” храни, което неминуемо повлиява навиците на децата.

Експерти в областта на детската психология съветват родителите да разговарят и слушат активно децата си, да се интересуват от техните потребности и очаквания, както и да посветят време и усилия, за да подбират старателно съдържанието, което достига до децата им поне до 12 годишна възраст. Това засяга както игрите, така и телевизионното съдържание – счита се, че на 12 години децата вече са овладели абстрактното мислене и вече са в състояние да правят разлика между реалността и абстрактността и да отделят двете.

Технологиите днес са инструмент, който забавлява децата, който им помага да комуникират, който помага образователния им процес и е отговорност на родителите и обществото да възпитават употребата на технологиите, за да служат те на децата, а не обратното.

Digital KidZ има амбицията да се превърне в платформа, извън дигиталния свят, където се дискутират практични съвети и ефективни онлайн инструменти, свързани с предизвикателствата при възпитанието, обучението, комуникацията, общуването и отглеждането на „дигиталните деца“.