Интервюто с Ивелина Атанасова, инициатор на Digital KidZ е публикувано за първи път в Uchi.bg, като част от съвместните усилия на организаторите и медията за популяризиране на инициативата.

– Digital KidZ е първия по рода си форум, който разглежда технологиите през погледа на децата. Защо започнахте тази инициатива?

Най-вече, защото съм майка. Когато детето ми тръгна на училище, започнах да си задавам въпроса „до колко децата ни са подготвени за „технологичната революция“, в която живеят“. Ако аз съумявам да контролима процеса, защото бизнесът ми е в областта на онлайн маркетинга и познавам мрежата, как се справят другите, „нормалните родители“?

Оказа се, че всъщност никой не учи и никой не възпитава децата какво всъщност означава да си в интернет, какво се крие отвъд, какво означава да качват своя снимка онлайн, да споделят личните си данни, да публикуват публично имейла си или домашния си адрес. Никой не възпитава технологиите – по-лесно е да се забранят или да се отрекат.

Паралелно с това ЕС излиза с официална статистика, че 90% от професиите на бъдещето ще изискват IT умения? И какво се случва – отглеждаме деца, които няма да могат да се адаптират на пазара на труда и ще бъдат неудовлетворени от живота си. (!!!)

Забраните водят до неконтролирана употреба и злоупотреба. Това, че ножът в кухнята може да убие човек не означава, че изхвърляме всички остри предмети в дома си, когато ни се роди дете, нали?

Е, нека разглеждаме технологиите по подобен начин – те са инструмент, чиято употреба трябва да се възпитава – нашата амбиция е Digital KidZ да бъде мост между децата, родителите, учителите, бизнеса и обществото и да научим всички заинтересовани как технологиите могат да бъдат приятел. За целта, лектори на форума са някои от най-добрите експерти, учители, предприемачи и личности на България – всеки един индивидуално поканен от мен и след допитване до посетителите ни.

Digital KidZ се организира с подкрепата на Newtrend.Media и на Столична община, защото вярваме, че когато „промяната стане факт“, това ще повиши автоматично качеството на пазара на труда, ще се повиши личната мотивация за обучение на децата, техните резултати в училище, реализацията им в живота. Те ще растат много по-адаптивни, много по-подготвени за новите условия в средата, в която растат, много по-спокойни и сигурни.

Не пледирам, че технологиите са „панацея“ и трябва да виртуализираме живота си, пледирам за това да познаваме и да възпитаваме технологиите, не да ги забраняваме – те вече са част от ежедневието ни и от живота на децата и скоро няма да си отидат.

– Какво постигна първото издание на форума през ноември миналата година?

Започнахме да говорим на висок глас за всички предизвикателства, които споделих по-горе. Освен това повдигнахме завесата за потребностите, които имат децата със специфични нужди и техните семейства. В първото издание си говорихме за аутизма, сега ще говорим за дислексията като предизвикателство пред обучението.

Вярваме, че Digital KidZ е място, където можем да споделяме своя опит и предизвикателства като родители при отглеждането на децата, на всички деца – дори на тези, които като общество си позволяваме често да „крием“ и пренебрегваме. Има диагнози, които технологиите могат да облекчат, наша мисия е да споделим за това

Вярваме, че когато започнем като общество да говорим на висок глас за нуждите на децата, за необходимите мерки и решения, когато предприемем конкретни стъпки за създаване бъдещето и социализацията на всички деца в обществото ни, даже на тези със специални нужди, едва тогава можем да се наречем отговорни граждани, социално – ангажиран бизнес и здраво общество. Децата са ангажимент на всички, не само на родителите си!

 – Второто издание, което ще се проведе на 16 май, е посветено на образованието. Какво е включено в програмата му?

Най-общо ще споделим повече за това как интернет предоставя инструменти и възможности, за да бъдат разширени образователните умения и компетенциите на децата, докато те играят и творят в свободното си време.

Ще дискутираме мисловните карти, „дизайн мисленето“, новите образователни подходи, образователните онлайн платформи като Ucha.se и Khan Academy, ролята на четенето за развитието на интелекта на детето и как можем да иднетифицираме и развием индивидуалните умения и заложби на всяко дете в рамките на заниманията у дома и извънкласните дейности.

Целта ни е в рамките на Digital KidZ не да обсъждаме какви са проблемите, какво не ОК и какво трябва да се промени, а всеки посетител, независимо дали идва в ролята си на родител, учител, директор или човек, който работи с деца да вземе по нещо за себе си и да го приложи на практика още на следващия ден.

Искаме форумът, творческите работилници за деца и изложението на Digital KidZ да се превърне в първата офлайн платформа на България, където родители, учители, бизнес специалисти и деца се срещат заедно, за да започнат да мислят и работят в една посока. Основаваме инициативата си на полезни инструменти и примери от практиката.

– Как технологиите могат да помогнат на децата със специални нужди?

Важно е да споделим, че технологиите не могат да помогнат на всички, но на един аутист например помагат да преодолее комуникационните си затруднения и да се реализира професионално.

Оказва се, че хората с аутизъм са едни от най-добрите бета-тестери. Когато започнем да говорим за това на висок глас и през призмата на решението, вярвам, че не една или две IT компании ще се заинтересуват как биха могли да помогнат за обучението на деца с аутизъм. Така не само инвестират в свои потенциални служители, всички знаем за недостига на квалифицирани IT кадри в сектора, но и дават шанс за пълноценен живот на един човек, на едно семейство или на повече.

В рамките на изданието през май, заедно с Център за приобщаващо образование ще разкажем за Дислексията, а в рамките на Изложението посетителите ни ще се запознаят с жирафа Живко и неговата книжка – 60% от приходите отиват в подкрепа на децата с дислексия.

Ако погледне човек отстрани би си казал „Какво пък толкова, една лекция и една книжка на фона на целия форум“ – аз вярвам, че и една дума, казана с любов е в състояние да пребърне света. За по-добро!

– На каква възраст е най-удачно децата да започнат да се занимават с ИТ технологии според вас?

Всъщност изключително малко са децата, които планирано и целенасочено попадат в света на технологиите, с цел – професионална реализация. В същото време най-късно на 2 години децата вече са хванали смартфона на мама или тате в ръка – в началото, за да не мрънкат и досаждат, после – по навик. Така започва всичко.

Възпитанието на технологиите, за което ние пледираме трябва да започне от първия ден. Също така препоръчваме децата да използват приложения, които ги провокират – да рисуват, да смятат, да строят, приложения, които насърчават креативността им и ги провокират да ползват технологиите активно, не да гледат филмчета по цял ден.

Изключително важна е обратната връзка чрез задаване на въпроси за преживяването – какво им хареса, какво не, защо едни приложения са удачни за игра, а други не. Диалогът е много важен – контролът чрез забрани е с краткосрочна валидност.

Програмиране едно дете може да започне да учи на 8 години – Scratch е удачен вариант, който ще насърчи малките да програмират своя игра, не са играят чужди, а създаването на игра насърчава креативността, логиката, творчеството.

Интернет позволява на децата да разширят неимоверно общата си култура и обхват на познанието – Google и YouTube са прекрасни инструменти, за да научат нови и интересни факти.

Дигиталните деца“ не четяли, нищо подобно – „Пипи дългото чорапче“ беше обесърчително дебела книга за моят първолак миналата година, научил се да чете гладко месец преди края на учебната година. Същата книга на таблета изглеждаше забавна и весела и я прочете за месец. Над 300 страница за по-малко от 30 дни – без излишни наказания, пререкания и забрани. Тайната беше в това да се измести фокуса – от дебелета книга към забавната история, без страх от технологиите.

– Какви опасности за децата крият дигиталните технологии и как могат те да бъдат предотвратени?

Бидейки консултант по онлайн маркетинг и бизнес развитие, аз обичам да казвам, че „в интернет ти си това, което пишеш“ – има смисъл да попитаме децата си какви искат да бъдат – днес, утре, след 5 години. Google (за съжаление) поддържа архив.

– Защо е важно да адаптираме общуването си с децата спрямо новата дигитална среда, в която те израстват?

Защото технологиите са част от живота ни и е важно да го приемем. Телевизията, смартфонът, таблетите и електронните четци, умният часовник и очила, „умните домове“, за които говорихме на предното издание на Digital KidZ – те са вече реалност, децата ни живеят в този свят – нека ги възпитаме и научим как технологиите да им бъдат полезни, да им служат, а не те да служат на тях!