DigitalKidZ: Блог

18
Ное.

Технологичните иновации, определящи бъдещето на образователния процес ЧАСТ 2

Продължаваме с втора част на статията, разкриваща  9-те най-използвани технологични иновации в образователния процес, които ще променят из основи добре познатия ни учебен процес.

WEARABLES

vtech-smartwatch-d9c2e39c

Така наречените Уеръбълс (Wearables) е още една област, която се радва на разцвета си през настоящата 2016 г. Пътя на дигиталните устройства, които можеш съвсем спокойно да носиш по ръцете или тялото си, отвориха „умните“ часовници и фитнес гривните, дело на големите технологични марки Samsung и Apple. Колкото и странно да звучи, уеръбълс също ще бъдат от голямо значение в технологиите на класната стая.

Да, за всички е ясно, че тяхното най-очевидно приложение е в спорта или фитнес залата, но те могат да изиграят важна роля в развитието на спортната култура на децата и поддържането им на здравословен начин на живот. В официалните учебни среди, пък тези малки дигитални устройства могат да бъдат използвани като допълнителни учебни помощници.

Смартчасовниците, например, могат да бъдат заредени с образователни приложения, които да помагат на децата да учат в движение. Също така те биха могли да помогнат за подобряване на сътрудничеството в реално време между учениците и техните учители. Някои текущи образователни приложения на продукти в тази област включват:

  • „Duolingo“ – достъпно за смартчасовници с оперативна система Android. Приложението помага на децата да научат и практикуват много и различни езици.
  • „Mover Kit“ – това е електронен комплект, с който децата могат да се учат да кодират. Той може да се носи като часовник, огърлица или висулка, която да се закача на велосипед, например.
  • „LeapBand“ – колоритен тракер на дейност, предназначена за деца между 4 до 7 години.

КЛАУД ПЛАТФОРМИ

what-is-cloud-computing

Също така познати като SaaS или софтуерна услуга, това е един изключително бърз начин учениците да наваксват със знанията в сектора на образованието. Те намаляват нуждита от хардуер за институции, които искат да подобрят достъпа на учениците си до технологични ресурси. Чрез облачните платформи може да се получи достъп до възможно най-много ресурси и да се съхранява в тях най-много информация.

В мрежата се намират много платформи, които предлагат автоматични актуализации и управление на софтуер, които значително намаляват технологичното натоварването на училището. Това позволява на всеки дори с минимални компютърни да се възползват от ресурсите, базирани в клауда.

Платформите могат да се използват в реално време за сътрудничество между ученици, за създаването на огромни онлайн библиотеки, или за създаването на централизирани центрове за обучение.

ОТВОРЕНИ КУРСОВЕ

15757-mooc_news

Чували ли сте за MOOCs? Може би ги познавате като Massive Open Online Courses. Това са онлайн курсове, насочени към неограничен онлайн достъп в световен мащаб. Съдържанието на тези курсове се преподава в много традиционни университети и са достъпни онлайн за всеки, който има желание да научи нещо ново. В тях се включват заснети лекции, курсови бележки, както и много казуси.

Появата на онлайн платформите със свободен достъп е едно от най-големите събития в образователните технологии до днес. Те отвориха достъпа до качествено образование за милиони ентусиазирани учащи от всички краища на земното кълбо. Вече може да се учат курсове, преподавани в университетите най-високо ниво, като Станфорд и Харвард. Най-значимите подобни платформи включват:

  • edX,
  • Udacity,
  • Coursera,
  • Stanford Online,
  • Khan Academy
  • Open2Study

Някои от тези платформи са започнали издаването на реални сертификати (срещу заплащане), за да потвърждават квалификацията на своите възпитаници пред потенциалните им бъдещи работодатели.

Все повече и повече, образованието се измъква от традиционните класни стаи. Платформи като тези предоставят алтернатива за хората, които не могат или не искат да присъстват на традиционно обучение, но имат желанието да учат. Този нов достъп до образование е по-евтин, а качеството на образованието е малко или много същото като това, което ще получим в една традиционна лекционна зала.

ГЕМИФИКАЦИЯ

classroom-activities-for-kids

Добавянето на игрови аспекти с цел повишаване на мотивацията и подобряване на паметта в процеса на учене е доказано успешен метод. Прости неща като възнаграждаване със значки или точки за изпълнени задачи успяват да накарат учениците да научат повече и да желаят да работят повече.Възможно е също създаването на мини състезания, които да тласкат учениците към допълнително квалифициране, за да станат по-добри в дадена дисциплина.

В днешно време има изследвания и образователни техники, които могат да помогнат на учителите да използват гемификацията в процеса на преподаване. Най-хубавото в това е, че вече не трябва да се ограничаваме само до случващото се в класната стая. Използвайки част от гореспоменатите платформи, процесът може да бъде споделен с ученици от други градове и държави и ефективността на ученето значително да се подобри.

ГЪВКАВИ ДИСПЛЕИ

portal-is-a-wearable-smartphone-with-a-flexible-display_2

Напълно възможно е вече да сте чували за сгъваемите дисплеи, които могат да се използват навсякъде и да се сгъват и съхраняват в рамките на малка платнена чантичка. Този вид технологии не са силно разпространени, може би защото големите компании не са инвестирали прекалено много в тях. Но в близкото бъдеще, гъвкавите дисплеи могат да окажат голямо влияние в класната стая.

OLED-базираните дисплеи ще станат нещо обичайно в класните стаи, защото ще спестяват на учениците нуждата да носят допълнителни материали в час, за да се провежда по нормален начин учебния часа и те да могат да си водят бележки по преподаваното. Най-важното е, че гъвкавите дисплеи ще позволят на учениците да си взаимодействат със съдържанието, което четат. Благодарение на тези технологии, те могат да вършат всичко, което хартията не им е позволявала до сега.

След като часът е свършила, учениците могат просто да ги сгъват или навиват и да ги приберат в джобовете си до следващия час. Тези дисплеи в близко бъдеще до голяма степен ще заменят традиционната хартия и химикал. Върху тях може да се прави почти всичко – да се пише, да се чете, да се оформи като красив арт дизайн, да се учи и в същото време да се гледат виде а мрежата.

Ако се вгледате в повечето от тези образователни технологични тенденции, ще забележите една обединяваща ги нишка – те са издърпват учебния процес извън традиционната класна стая и насърчават задълбочаване в ученето, взаимно сътрудничество, както и персонализиране на процеса.

Като се замислим, начинът, по който учим днес не се е променил много от това, което се е случвало през изминалите векове и може би е време промяната да настъпи. В края на краищата, изискванията към образователната ни система днес са далеч по-тежки, отколкото през 1400, например.

Искаме да колонизираме Марс, да удължим човешкия живот, да изгоним всички болести и още какво ли не. Може би преминаването към новите технологични тенденции в образованието най-накрая ще поставят нашата образователна система в крак с нуждите и изискванията на съвременния свят.