DigitalKidZ: Блог

7
Ное.

Технологичните иновации, определящи бъдещето на образователния процес

Образованието е основата на напредналото гражданско общество. През последните години, благодарение на нарастващия брой на тенденциите в дигиталните технологии, в сектора се концентрираха усилия за подобряване на качеството на образованието и увеличаване на достъпа до образователни ресурси.

Наличието на интернет в живота ни е изключително важна част от тези усилия, помагайки на милиони хора по целия свят да получат същите образователни ресурси също като учениците в най-добрите университети. Доминирането на препълнените традиционни класни стаи замира с бързи темпове, бивайки заменени от новаторските и интерактивни нови технологии. До по-малко от десет години в образователния сектор ще са направени огромни подобрения по отношение на качеството и достъпа. Това от своя страна ще окаже въздействие върху всяка друга научна област.

В тази статия ще разгледаме някои от най-забележителните технологични иновации, които вече променят образованието.

VR и AR

samsung-vr-leo-burnett

Технологиите за виртуална реалност направиха големи печалби през последната година. От технологична ниша, предназначена за маниаци и технологични ентусиасти, VR и AR набраха толкова голяма популярност, че се превърнаха в търсен продукт от всички.

Samsung, Google, Facebook и Microsoft са някои от най-известните марки в тези две области. В момента виртуалната реалност е предимно фокусирана върху игри и забавления, но експертите започват да осъзнават колко ценни биха били за образованието тези технологични иновации.

Microsoft Hololens, например, са вече доказан безценен инструмент в обучението по медицина. Вместо само да четат за човешкото тяло или да търсят снимки в дебелите книги, студентите могат действително да видят 3D визуализация на всяка част от тялото, включително и на вътрешните органи. Те могат да наблюдават сърдечната дейност, как тече кръвта, как мускулите се свиват и отпускат и още много.

A VR слушалки като Oculus или по-простия им вариант – Google Daydream VR, могат да помагат на учащите да посетят други места и култури по-реалистично, без да се налага да напускат класната стая. За по-малките ученици, AR и VR могат да се използват, за да им се показва как всъщност изглеждат дивите животни, как работи Слънчевата система, как се формират вулкани и прочие.

Тази форма на интерактивен и хипер реалистичен живот е важно да има много по-голямо и качествено участие в образователната система. Учениците не само, че ще помнят това, което са научили, но и ще развият интереси в различни области. Те ще бъдат по-привлечени от идеята да отидат в космоса, да станат лекари или да спасят планетата, защото ще могат да изпитат тези неща на практика.

ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ

040216_robotteachers_1

Студенти от Технологичния институт на Джорджия мислеха, че разполагат с много полезен и умен асистент, и това е така. Те я познаваха като Джил Уотсън. Тя отговоря на въпроси и дава на студентите информация за важни актуализации през дискусионен форум.

Но от Технологичния Институт знаеха също, че Джил Уотсън всъщност е програма за изкуствен интелект, разработена от IBM. Виртуалния асистент Уотсън е в състояние да заблуди по-голяма част от студентите. Но най-важното от това е, че виртуалните технологии дават съвсем различен поглед към бъдещето на образованието.

Колкото по-интелигентен и интуитивен става изкуственият интелект, от толкова по-голяма помощ за учителите ще бъде той. Този тип програми могат да наблюдават успеваемостта на учениците, да определят кои са проблемните им области и да им помагат с материала след училище. След време изкуствения интелект може да бъде в състояние да обучава цял клас, както и да си взаимодейства с него.

Не е напълно неразумно да се счита, че след няколко десетилетия, преподавателите в университетите ще бъдат излишни. Един учител под формата на изкуствен интелект ще бъде в състояние да прави всичко, което правят днес традиционните преподаватели. Изкуствения интелект може да обучи клас от 200 човека и все пак да успява да се фокусира върху всеки студент индивидуално. Той може да тегли едновременно допълнителна информация, както никой друг лектор. Това, разбира се, не може да се случи с учителите в училище, тъй като те работят с по-различен вид компетенции и изкуствения интелект може само да им помага в повишаване ефективността на работата.

Програмите за изкуствен интелект също ще помагат в управлението на огромни количества данни, които са необходими в научни изследвания и усъвършенстване на методи за обучение.

Налице са безкрайни критики към настоящите образователни методи и стандарти заради липсата на ефективност на тестване и необходимостта от по-персонализирани подходи за учене. Интеграцията на изкуствения интелект в образованието може да реши някои от най-належащите проблеми на системата днес.

СЪТРУДНИЧЕСТВО В РЕАЛНО ВРЕМЕ

dsc08800-2id82rc

Сътрудничеството е в центъра на качественото образование. За да се повишава ефективността на преподаване, учителите трябва да взаимодействат със своите ученици, преподавателите с останалите преподаватели, както и учениците помежду си. Това сътрудничество може да се случва както в рамките на една и съща локация, така и между две или повече, независимо дали става въпрос за друг град, държава или дори континент.

Благодарение на взаимодействие и сътрудничество, учители и ученици са в състояние да споделят идеи в процеса на подобряване качеството на живот. Интернет отдавна се е превърнал в основен фасилитатор на сътрудничеството между всички образователни заинтересовани страни.

Поради тази причина, съществуват много и различни инструменти, насочени към осигуряване на стабилна и забавна платформа за сътрудничество в мрежата. Всеки може да ги използва навсякъде и по всяко време, стига да има достъп до интернет. Няколко такива примера:

-С Google Docs можете да пишете документи или да попълвате данни, които са важни за големи групи хора и тяхната работа. Изключително полезен инструмент за текущо оценяване и състояние на работния процес в класната стая, например.

-Чрез ePals ученици от цял свят могат да учат заедно в една глобална класна стая.

-През платформата Emaze, децата могат да се събират на едно виртуално място, за да създават красиви презентации.

-Други подобни са: Wikispaces, Genius, Chalkup, Google Hangouts and Scoot & Doodle.

Целта на повечето от тези инструменти за съвместна работа е да се въведе аспекта на забавление и работа в екип в процеса на учене – две неща, които често не намират допир в методологиите на ученето в традиционна класна стая.

3D ПЕЧАТ

3d_printer1-e1446647566961-1908x1080

Наричат го третата индустриална революция. 3D печатът притежава потенциала напълно да сложи край на връзката между потребителите и производителите. Както и с времето стават по-евтини и по-добри, скоро всеки ще може да отпечатва почти всичко в дома си – от чинии до детски играчки.

Освен това, 3D печатът се очаква да разтърси из основи представата ни за модерна медицина, благодарение на възможността му да отпечатва цели органи като бъбреци, сърце и протези за крайници.

Но това, което ни интересува, е как това ще промени образованието. Представете си един клас, в който учениците учат география и темата на деня е повърхността на Луната. Вместо само да четат за всички кратери и дупки, децата могат да отпечатат 3D изображение, представляващо модел на лунната повърхност. Ако в друг ден, те изучават сърцето и неговите функции, те биха могли да разпечатат действително 3D изображение и да видят отблизо всички негови вени и артерии.

В по-високите курсове на образование, учениците могат да играят с 3D печати с цел да измислят нови продукти и да разпечатват техните прототипи.

Подобно на виртуалната реалност, 3D печатът помага да се имплементира постоянен реализъм в процеса на учене. Вместо децата просто да четат и от един скучен учебник с много информация и остарели картинки, те създават реални обекти, които правят ученето продуктивно и забавно.

Следете блога ни за втората част на статията, разкриваща 9-те най-използвани технологични иновации в образователния процес.