DigitalKidZ: Блог

28
окт.

Leadersplay: Съвременните технологии развиват у децата все по-голяма потребност от комуникация

LeadersPlay предлагат обучителни курсове, изграждащи личностни умения, финансова грамотност и предприемачество сред децата чрез игри. Част от своите методологии те ще демонстрират в рамките на творческата си работилница по време на третото издание на Digital KidZ.

Работилницата има за цел да провокира в децата между 7 и 10 години, неразкритите им умения и заложби за работа в екип, комуникация и лидерство, пречупени през отборни и стратегически игри за създаване и управление на бизнес. Днес разговаряме с основателя на Leadersplay – Гергана Грънчарова за младежкото предприемачество, „дигиталните деца“ и нейните съвети към родителите.

leadersplay

  • Темата за младежкото предприемачество става все по-актуална, на каква възраст следва да започне финансовото образование сред децата?

След отпускането на средства от Европейския инвестиционен фонд за насърчаване на млади и устремени към успеха хора, които искат да създадат свой собствен бизнес, думата предприемачество сякаш започна да присъства във всеки разговор. За мен обаче предприемачеството в България в голяма степен изгуби фокуса си – от създаването на един стойностен за хората бизнес, който да се издържа добре, до превръщането му в една голяма предизборна кампания, в която всеки трети човек разказва стремглаво за идеята си, борейки се на всяка цена да вземе каквото финансиране му попадне.

И тук идва мястото на финансовата грамотност – такава каквато трябва да я познаваме. Финансите са най-важният елемент на предприемачеството, защото без тях никога няма да имаме възможността да постигнем в дългосрочен план личните и фирмените си цели.

Запознаването на децата със света на парите, трябва да започне от възможно най-ранна детска възраст, защото само тогава те ще имат увереността и стабилността да се изправят срещу предизвикателствата, които ги очакват в утрешния ден.

Опитвали ли сте да попитате петгодишно дете, коя банкнота предпочита – тази от 5 или тази от 20 лева? Не мисля, че ще сте изненадани от избора. : )

  • Възможно ли е да се развива предприемачество по смисъла на американската икономика в България предвид по-скоро теоретичното образование, което придобиват децата ни?

Да, възможно е да се развива такова предприемачество, но при неговото представяне в обучителния процес обезателно информацията преминава и през призмата на тукашните условия. Винаги нещата трябва да се сравняват. От къде са тръгнали и как са се изменили в последствие. Хубаво е децата да са подготвени и за двете среди, защото не се знае къде ще упражняват уменията си за в бъдеще, а по този начин ще могат и обективно да сравняват разликите между икономиките и на други държави.

Правилно се отбелязва във въпроса, че теоретичните знания не са от полза, ако не се прилагат. Важно е обаче да се знаят, за да се види от къде и как е започнала идеята. Но практиката в България я довежда до промени, породени от разлики в законите и народопсихологията.

  • Имаш ли конкретни препоръки, които родителите могат да прилагат у дома, за да доразвиват умения и заложби за работа в екип, комуникация и лидерство сред децата си?

Съвременните технологии и навиците те да се ползват постоянно в ежедневието развиват у децата все по-голяма потребност от комуникация. Общуването с родителите е първата стъпка и колкото по-добра е тя, толкова по-бързо детето ще се почувства знаещо и уверено. Ако то не получава разбиране от родителите и от учителите – хората, които имат най-важна роля в изграждането му като личност, толкова повече са рисковете да вземе грешно решение в различни житейски ситуации.

Родителите трябва да разговарят с децата си, да ги изслушват и да споделят с тях примери от професионалния си и житейски опит. Да им възлагат конкретни отговорности и да мотивират изпълнението им. Да ги включват в обсъждането на семейните грижи, за да ги научат да реагират гъвкаво и да разрешават проблеми. Да ги изправят пред предизвикателства, за да усетят сладостта от преодоляването им. А всичко това може „да се случи“ дори, ако изиграете заедно с децата си някаква бордова или онлайн игра, която насърчава креативността, комуникацията и лидерството.

  • Опиши ми „дигиталните деца“ с три думи?

Иновативни, мислещи, не познават ограниченията, заради бързия и всеобхватен достъп до информация.

  • Какво могат да очакват децата на посетителите на Digital KidZ от работилницата на Leadersplay?

По време на нашата работилница ще разиграем с децата стратегическа игра за създаване и управление на бизнес, като започнем от предложенията за лого на предпиятието, преминем през планирането на необходимите средства и приключим с печалбата.

Децата ще разпределят помежду си ролите на служителите във фирмата и ще разработят визия за дейността – какви услуги и атракции, например, ще предлага компанията.

Освен това ще си поговорим по “детски” какво е реклама и как можем да покажем бизнеса си на хората чрез интернет.

Играта ще стимулира фантазията и креативността на децата и в същото време, докато се забавляват, те неусетно ще се учат да разпределят материали, роли и задачи, да представят идеи, да комуникират ефективно, да работят в екип и да изявяват лидерските си качества.

Ще се радваме да се видим на 07 ноември в зала 3 на НДК – официален домакин на събитието.

Digital KidZ се организира с подкрепата на Vivacom и Samsung и с любезното PR сътрудничество на Interimage.