DigitalKidZ: Блог

8
авг.

Могат ли часовете по математика да бъдат провалени?

„Наръчник на бунтаря за проваляне на часа по математика“ е книга, която предлага на учениците идеи как да разчупят часовете по математика, а дори и да предизвикат учителите да обясняват за ползите от изучаването на материала. Мариела Станчева, авторът на книгата за бунтари, се занимава с анализ на данни, което и доставя същото удоволствие като писането. Най-ценното, което е успяла да вземе от математиката е способността да не се отказва лесно от предизвикателствата и да не се страхува да започва  отначало, когато се налага. Като бивш учител и майка на две деца, тя осъзнава, че часовете имат нужда да бъдат осъвременени и адекватно подготвени за дигиталните деца, което я подтиква и към написването на Наръчника.

  • Да започнем с това, какво всъщност Ви вдъхнови да напишете книгата „Наръчник на бунтаря за проваляне на часа по математика“?

От години приятели и познати се изправят пред един и същ проблем. Когато тийнейджърите добият достатъчно самочувствие и започнат да отговарят на въпросите с въпроси, се разиграва една и съща сцена ,в която ти го питаш защо не си е решил(а) задачите, а отговорът е „За какво са ми тези задачи?“. Един ден моите деца също стигнаха до този етап и решиха, че ако ще трябва да решават задачите си, биха желали да им отговоря на въпроса за какво би им послужило това.

Тогава погледнах на нещата от гледна точка на един тийнейджър. И разбрах, защо обичайните отговори не вършат работа. Учебниците са написани, за да разкажат как работи самата математика. Но въпросът, който интересува учениците днес е как и къде могат да използват математиката. Днес. Не по времето преди смартфоните. Ако нещо вече е направено, те не се канят да го преоткриват отново. Щом е направено, значи е готово за използване.

Те искат да разберат за какво могат да я използват те самите. Ако аз имам отговор на този въпрос, са склонни да ме изслушат. Иначе мога да си говоря колкото искам. Слушат ме, но не проявяват интерес към казаното от мен. Положението е бля-бля мама си говори.

Реших да опиша отговора на въпроса за какво се използва математиката в днешното ежедневие. Защо математиката касае пряко всеки човек. Включително тийнейджърите. Да опиша къде да погледнеш, че да видиш математиката в твоя живот. И да използваш това знание за да си по-успешен. Днес и веднага. Как математиката става на пари. Математиката на интернет, Facebook, Google, виртуалната реалност, киберсигурността. В добавка – математиката, която решава бъдещите глобални проблеми.

  • Лесно ли Ви беше да напишете „Наръчник на бунтаря“ и как Ви подейства писането?

Считат един учебен час за провален, ако не е постигнал заложените в него цели. Обаче ако целите са неправилни? Как да не провалиш такъв учебен час? Описах съвестно процеса на проваляне на недостатъчно амбициозните часове, така както аз съм го правила или както съм виждала други да го правят. Стъпка по стъпка, както се прави в наръчниците. Виждала съм наръчници. Например как да си ремонтираш котлона. Беше отказал големият котлон на готварската ми печка. Намерих си наръчник за ремонтиране на готварска печка. Следвах всички стъпки прецизно. След ремонта големият котлон работеше. С малки проблеми де – работеше само когато е включена и фурната. Не знам защо се получи така. Затова много внимавах, описаните в „Наръчник на бунтаря за проваляне на часа по математика“ действия да работят. За да не стане после като с котлона. Установих, че знам много начини за проваляне на час по математика. От опит и от преки наблюдения. Може да се каже, че се оказах експерт в тази област. Наложи се дори да се спра по някое време, защото всички ме предупреждаваха, че няма на Земята тийнейджър, който да прочете книга с повече от 20000 думи. Очевидно поради постоянна заетост времето им е крайно ограничено и трябваше да се вместя в това ограничение. Аз съм математик. Знам важността на количествените ограничения. Безкрайното определяне на дефиниционни области е дало резултат.

  • В книгата разглеждате разнообразни теми от образователния процес, коя Ви беше най-трудна да опишете?

Не мога да кажа, че с някоя от темите ми е било по-трудно. Трудността не идва от темите. Трудността идва от необходимостта да свържеш нещо от учебника със съответната теория, чиито резултати използваме всички днес. Истинското знание започва от нещо познато. Истинското знание е загадъчно и романтично. То е като любовта. В него има красота, тайнство, предизвикателство, вдъхновение, страдание, победа. Нищо такова няма в учебниците по математика. От коя задача в учебника да започнеш, за да въведеш читателя в генерирането на изкуствени светове например. Ще перефразирам Тери Пратчет: Ако не са заети непрекъснато, учениците биха могли да се замислят. Учебникът съществува, за да не позволи това. И постига резултати. Кара учениците да скучаят насред чудеса. Трудно е да покажеш чудесата.

  • Четейки книгата забелязах, че доста намесвате Холивуд в номерата, които учениците могат да използват. Има ли по – дълбок замисъл в това?

Всички сме гледали филми, в които адвокатът задава един-единствен подвеждащ въпрос и срутва цялото обвинение. Истинското шоу в науката идва като в холивудски филм – със задаването на шокиращ въпрос. И с неговия отговор. След това всички се чудят как не са се сетили за това те самите. А човекът, задал въпроса, става любимец на публиката. Много преди да открият този номер в Холивуд, той се е прилагал и се прилага и днес в науката. Но някои считат науката за скучна. В същото време хората считат филмите за страхотни. Така че аз се позовавам на холивудската версия на този принцип. Описаните провали могат наистина да се „изиграят“. Всъщност науката е много емоционално нещо, но това обикновено не се споменава в учебниците.

  • От опита си като учител, можете ли да ни разкажете за Ваш час, който учениците са успели да провалят.

Всъщност доста от моите часове могат да се считат за провалени по образователните стандарти. Опитвах се всячески да изляза отвъд учебния материал. Веднъж влизам в час и всички са подозрително тихи. Значи не внимават. Ако учениците внимават, те са шумни и задават въпроси. Питам какво има, а те ми отговарят, че следващия час имали тест по география за климат. Е, питам аз, какво му е сложното на климата? И почвам да обяснявам с думи прости теория на хаоса и защо можем да предскажем сравнително точно времето в краткосрочен план, но не и в дългосрочен. Обясних и защо за дългосрочни прогнози използваме съвсем друга теория -статистистиката. Целият час отиде за това. На практика това си беше един провален час. Но след това учениците винаги свързваха географията с математиката. Всъщност колежката по география каза, че съм успяла да проваля и нейния час, защото ѝ задали толкова много въпроси относно прогнозирането, че тя се принудила да попита какво всъщност е станало, а класът отговорил „Мина тайфунът Станчева“. Известно време носих този прякорJ.

  • Как би изглеждал за Вас перфектният начин за проваляне на часа по математика и какви качества трябва да притежава бунтарят, който е способен да постигне това?

Наскоро видях едно 16-годишно момче да чете книга за предприемачество. Попитах го дали в книгата пише как да стане милионер. Момчето ми отговори: „Ооо, това го пише още в първата глава. Най-лесният начин да станеш милионер е да решиш проблем на милион хора.“.  Мечтая един ден във всяка класна стая да стоят ученици, които не спират да задават въпроса – какъв проблем на милион хора решава тази задача. И учители, които да отговарят на този въпрос.

  • Бихте ли посъветвали преподавателите как да направят часовете си по-интересни, за да не се стига до големи „провали“? 

Може би не точно да посъветвам. Много учители прекрасно знаят какво куца в учебния процес. И имат страхотни идеи. Това което вероятно им трябва е не съвет, а насърчение да правят часовете такива, каквито са необходими на учениците им, за да бъдат успешни. Учителите са поставени в трудна ситуация и всяка подкрепа за тях е подкрепа за учениците. Нестандартните часове са риск и той изисква кураж, въображение и доста труд, за да се получи. Но това, което може би ще е от полза да знаят е, че не са сами в това. Тези, които искат да продължат да вдъхновяват учениците си, да развиват възможностите и уменията им, ще намерят начин. Това, което твърди книгата е, че и учениците могат да направят много по въпроса. Промяната не се ражда в министерските кабинети. Тя се случва в класните стаи от потърпевшите.

Книгата „Наръчник на бунтаря за проваляне на часа по математика“ може да бъде намерена във всяка книжарница, както и онлайн.