DigitalKidZ: Блог

24
сеп.

Алисън Шейфър: Технологиите трябва да се възпитават като всичко друго!

Алисън Шейфър гостува за втори път в България – по покана на Първите 7 и издателство Колибри и на 26 септември ще изнесе две лекции, посветени на родителството.

Агресор или жертва на агресия е детето?

Тормозят ли други деца детето ви? Смятате ли, че вашето дете има склонност към грубо отношение към околните и би направило нещо, което да се окачестви като хулиганска постъпка? Какво трябва да направят родителите, ако разберат, че тормозят детето му или че детето му тормози други деца – в реалността  или виртуално.

Окуражителната независимост или как да отгледаме отговорно дете?

Защо е толкова трудно децата да бъдат точни в изпълнението на домакинската работа както и да управляват учебните си задължения без постоянен родителски надзор. Какво пречи на родителите да възлагат повече отговорности на децата си? Научете правилните стратегии, с помощта на които да помогнете на децата да израснат ангажирани и отговорни личности.

Наред с втората визита на Алисън Шейфър излиза и третата й книга „Kраят на мита за съвършената майка или Как да загърбим стремежа към съвършенство, да си върнем здравия разум и да отгледаме чудесни деца“. Билетите за лекциите на Алисън могат да бъдат закупени:

*Директно от Първите седем ЕООД чрез и-мейл office@purvite7.bg (след заявяване на билет, ще получите проформа-фактура с детайли за банков превод).

*Книжарница Колибри Адрес: 1000 София, ул. „Иван Вазов“ 36, тел.: 02 988 87 81, email: gpopov@colibri.bg Работно време: понеделник – петък 10:00 – 19:30 ч., събота 11:00 – 18:00 ч.

*Книжарница във Френски културен институт Адрес: 1000 София, пл. „Славейков“ 3 Тел.: 02 937 79 19, 02 981 50 47, Email: gmihaylova@colibri.bg Работно време: понеделник – петък 10:00 – 18:00 ч.

alyson

Няколко часа след кацането на Алисън на българска земя, екипът на Digital KidZ имаше възможността да се срещне лично с нея и да поговори по проблемите за родителството, технологиите и децата – ето какво сподели тя.

Психотерапевт трето поколение, Алисън обръща поглед на проблемите при отглеждане на децата едва, когато ражда своята дъщеря преди 20 години. Повлияна от колега на Алфред Адлер, бабата на Алисън се ангажира с проблематиката на „демократичното родителство“ и присъства заедно със своята внучка Алисън на организирани от него конференции и учения. Тогава Алисън Шейфър е на 4-5 годишна възраст и дори не съзнава, че се запозна лично и черпи вдъхновение от колега на Алфред Адлер, считан не само за основател на индивидуалната психология, но и за съосновател на психоаналитичното движение, в сътрудничество със Зигмунд Фройд.

По-късно баба й и баща й организират училище за родители в хола на дома им и Алисън става свидетел на тяхната работа и учение. Обръща се към споделяното от тях познание обаче едва след като завършва Университета и ражда дъщеря си. Написва първата си книга, когато осъзнава важността на учението, което преподават родителите й и това, че техните убеждения и отношение към децата трябва да стигнат до повече хора по целия свят, „защото понякога не е достатъчно просто да искаш да бъдеш добър родител, жалко е, но рядко знаем как да постъпим като родители, ако разчитаме на интуицията си – нужно е някой да те научи как да го правиш“, споделя тя.

Описва решението да се посвети на проблемите на родителството и отглеждането на децата като „делото на живота си“ и вярва, че желанието да се бори за налагане принципите на демокрацията са част от генетичната й програма, част от нейната същност – по линия на баба й, семейстото е обвързано с втория и петия президент на Съединените американски щати – Джон Адамс и Джеймс Монро, свързани с налагането на демокрацията в страната.

„Децата, на несъзнателно ниво, разбират своето право да получат уважение и респект, докато родителите живеят с намерението да наложат свои правила за дисциплина, за да бъдат уважавани и почитани от тях“ – така Алисън описва основния проблем в общуването между родители и деца и сравнява неумението на децата да носят отговорност за решенията и поведението си с времето, когато на жените им е било забранено да гласуват с убеждението, че те нищо не разбират от политика. „Как е възможно да очаквате от една жена да разбира политиката, ако не й позволите да се интересува от политическите въпроси?“

Да изхвърлим оковите на зависимостта – това е нейният съвет. Приемете облога. Повтаряйте след мен: никога няма да правя за детето това, което то може да прави само. Тази клетва е дарът, който ще дадете на детето, когато решите да не бъдете съзнателен участник в глезенето.

„Да вдигнеш ръце и да се откажеш е безотговорно поведение, което е изключително различно от това да излезеш от рамката и да дадеш повече свобода на детето си,“ споделя тя. „Едно е да бъдеш шефът вкъщи, съвсем друго е да се държиш шефски и назидателно спрямо децата и да не уважаваш тяхното мнение и желания. Децата не са проекция на родителите, децата са съвсем отделни личности и имат свои собствени интереси и желания – трябва да се научим да уважаваме това.“

Вярва, че ангажимент на всеки родител е да научи детето си да бъде адаптивно и да се социализира в обществото, в което живеем. Вярва, че ние, възрастните, трябва да научим децата си да живеят, общуват, комуникират и работят в екип, да бъдат креативни и да бъдат взаимообвързани с хората около тях.

Попитахме я, разбира се и за дигиталните устройства – кога детето следва да получи достъп до тях, кога може да ползва интернет и има ли здравословна граница, която всеки родител трябва да познава.

„Модерният свят е зависим от технологиите и не става дума за това всеки да работи и да е ангажиран в технологичната сфера, а за това, че технологиите заемат все по-голяма част от живота ни.“

Вярва, че неглежирането на технологиите и тяхното възпитание е безотговорно и че технологиите следва да заемат подобаващото им се място като всяко друго нещо от живота на децата ни.

„Възпитавайте технологиите като всяко друго нещо в живота на детето си. Поемете отговорността и обяснете на детето как да ги потребява. Не е нужно да сте сигурни и убедени, че познавате технологиите, те са инструмент като всичко останало. Нито един родител не купува най-скъпото и шикозно колело на детето си, за да го пусне по нанадолнището с напътствието, че знае как се кара колело и ще се справи, напротив, всеки родител учи, наставлява и следва детето си, докато се научи да кара само колело. Методиката с технологиите е същата – децата трябва да започнат с най-базовата употреба на устройствата и в един много по-късен етап, когато са подготвени за това, да се запознаят с интернет и какво могат да открият в мрежата. Важно е по време на целият процес родителите да се неотлъчно до децата и да ги наставляват. Безотговорно е да им дадат свободата да ползват интернет и технологиите, без да са ги подготвили за това. Безотговорно е децата сами да инсталират приложения на устройствата си без родителят да знае за какво служи конкретното приложение и каква информация носи.“

DK4

Вярва, че често като родители подценяваме желанията на децата си и сме готови да ги заклеймим като „мързеливи“, защото предпочитат да стоят пред компютъра си вместо да четат книги, без дори да подозираме, че вероятно при други обстоятелства бихме етикетирали по подобен начин и дете, което не желае да спортува, да играе шах или да отговаря на нашите изисквания, очаквания и планове за неговото развитие.

„Всеки има право на свое хоби и страст, ключът е в равновесието и баланса. И това не засяга само технологиите, колкото и да ни иска, необходимият баланс засяга също храненето, физическата активност, отношенията в семейството и отговорността към домакинските задължения, социалният живот, отношението към парите.“

Финасовата грамотност

Убежденията на Алисън Шейфър са, че освен технологиите, децата трябва да получат и ранна финансова грамотност и ако на 5 години е достатъчно да познават националната валута и как функционира вендинг машината, на 8-10 години те трябва да имат правото да разполагат и харчат собствени финансови ресурси, както и да придобият допълнителни такива срещу свършена работа. Обявява се категорично срещу заплащането на извършени домакински задължения, но дори в собствения си дом поощрява помощта в бизнеса (на мама).

„Демократичното възпитание в никакъв случай не е произвол и неограничена свобода в действията на децата – демократичното възпитание се основава на много строги и ясни правила и принципи, търпение и умението да превъзмогнеш егото си на родител и да погледнеш света през очите на детето – неговите желания, интереси и умения и да му дадеш свободата да поема отговорност за решенията си.“

Алисън Шейфър е сред светилата в областта на семейната психотерапия, възпитанието и отглеждането на деца. Канадски педагог, псхотерапевт и консултант тя води телевизионни предавания на тази тема и рубрики в „Космополитън“, „Рийдърс Дайджест“, „оарентинг“ и други престижни издания. Книгите й „Скъпи провалих децата“, „Не, това не са глезотии“ и „Край на мита за добрата майка“ имат изключителен успе и многобройни тиражи в различни страни, включително и в България. Издател на книгите й на български език е Колибри.

Препоръчваме ви горещо да посетите на 26 септември лекциите на Алисън, организирани от Първите 7, а в края на октомври ви очакваме на третото издание на Digital KidZ, поветено на проблемите на родителството и възпитанието на децата в „технологичната ера“. Ще обсъждаме:

  • проблемите на „хиперактивните деца“,
  • Симо от БГ Радио и Жюстин Томс ще ни разкажат за „Мисия Татко“ и предизвикателството да отглеждаш едно дигитално дете,
  • 8-годишния Борис ще ни разкаже своята гледна точка за предизвикателството да учи на екрана на компютъра си;
  • Как и защо обсъждаме кризата на „първите 7“ и какво да очакваме от следващите няколко цикъла от по 7 години, докато детето навърши пълнолетие;
  • Как да се възползваме от методиките на ранното детско развитие и какво следва да знаем за спецификите на различните темпераменти,
  • Защо Minecraft е една от най-популярните игри по света и
  • Как интернет променя светоусещането на децата, тяхното четене и запомняне.

Билетите ще бъдат в продажба идните дни – АБОНИРАЙТЕ СЕ, за да научите първи.