Поколения X,Y и Z

Наричаме децата „дигитални“ днес не защото умеят да работят с компютър, а защото не познават света преди технологии.

“Децата трябва да развиват своето критично мислене и грамотност в боравенето с цифровите технологии и медии, за да играят активна роля в едно приобщаващо общество. Те се нуждаят от възможност и насоки как да ползват подходящи за тяхната възраст инструменти, които ще им помогнат да ползват интернет безопасно и отговорно. Мерките за осведомяване и развитие на уменията за безопасна работа с интернет следва да се съсредоточат върху приучването на децата към самозащита и лична отговорност в интернет.“ – Съобщение от комисията до Европейския парламент, 2012г.

 

Често ни питат защо инициативата се казва именно “Digital KidZ”? Как избрахме името? Защо го изписваме на латиница? И защо е изписано с правописна грешка? 

Инициативата Digital KidZ е изградена изцяло върху класификацията за поколенията “X-Y-Z”, според която всяко едно от последните три поколения: баба – мама и татко и децата е обозначено с буква.

Класификацията се използва за първи път от австралийския социолог Марк Маккриндъл в изследването му “Отвъд думите”. Описанието, което той използва за поколенията е следното:

“В обществото ни днес съжителстват няколко поколения, израстнали далеч или в непосредствена зависимост от технологиите. Познаваме т.нар. “дигитални имигранти” –  представителите на поколението бейби бум на възраст от 47 до 64 г., израствали без дигитални технологии, част от тази група сполучливо се възползват от тях сега, друга ги приемат неохотно. 

Адаптиращи се към дигиталното: това са хората от поколението Х. Родени между 1963 и 1983 те са вкусили са дигитални технологии още в юношеството. Част от тях с удоволствие ги използват, но често те ги превръщат в консуматор.

Дигитални туземци: те са от поколенията Y, Z и Алфа – младите, ненавършили 32 г. Според изследователя те живеят потопени в дигиталните технологии. Поколението X се явява междинно и е своеобразен мост между по-старите и по-младите, а поколенията Y(1983 – 2003) и Z наричат ключ към революцията в комуникацията.”

Поколение  Z са различни.

Те са Z визуално ориентирани – според някои изследователи, когато днешните Z-юноши достигнат зряла възраст, видео изображенията ще заместят печатното слово като основен носител на съобщения. Те са мулти-модални – комуникират чрез ангажиране на различни канали. Те тръгват на училище по-рано и ще учат по-дълго от предшествениците си. На тях им е по-лесно да зададат въпрос на Google, отколкото на собствените си родители.

Обичат всички “джаджи” и технологични “играчки” – не обичат да четат и ползват инструкции. Поколението Z мечтае да създава собствената си среда, а не да играе с готови играчки.

Фокус на DigitalKidZ са именно децата – бъдещето, смисълът на живота ни, на прогреса, на всичко, което правим и оставяме след себе си.

Децата на DigitalKidZ са на възраст между 4 и 10 години и макар да вярваме, че те умеят да боравят с технологиите и да си служат с тях, време е да започнем да се интересуваме как и да им помогнем да ги овладеят така, че технологиите да служат на тях, а не да ги заплашват и да отнемат детството им.